torsdag 11. februar 2010

König Ludwig Lauf

Ettersom jeg var litt treg med å melde meg på Marcialonga så falt valge på König Ludwig Lauf.Det er et renn som vanligvis inngår i Worldloppet,med unntak i år.Rennet var i år kuttet ned til 42 km pga lite snø,og det ble gått to runder av 21 km i en meget lett løype.

Jeg dro sammen med faren min Fredag morgen,og ankom utpå ettermidagen Oberammergau.Et lite tettsted på ca.5000 innbyggere,15 km fra det kjente vintersportsstedet Garmisch-Partenkirchen.Vi bodde på et Hotell ved navn Alte Post,der også Håvard og John lå.

Lørdag morgen ble det testet ski,og vi gikk også rundt løypa.Og vi kunne konkludere med at det var en lett løype.Kun de første 5 km var det antydning til bakker,resten var flatt.Så fant fort ut at her var det lurt å kun stake på blanke ski.Jeg valgte et par klisterski som det var ganske grov rill på,og syntes at jeg hadde bra glid.Resten av lørdagen ble brukt til å slappe av,preppe ski og følge med på verdenscuppen i langrenn fra Canada.

Søndag morgen.Den store dagen.Spenningen i kroppen lå der.Gledet meg til å komme bort til starten,som lå bare noen kilometer unna Hotellet.Kom en time før start,og testet kjapt to par ski.Valge falt fort på de med grovest rill,så da var det bare å finne seg et bra startspor og legge fra seg skiene.Det hadde snødd litt natten før,men heldigvis var det såppas mildt at sporene var blanke.

09.00 gikk startskuddet,og jeg kom veldig bra ut.Kun Auklandbrødrene var raskere ut.Mulig jeg hadde et spor som var blankere,ikke vet jeg:) Et felt på ca.30 løpere skilte seg ut etter noen kilometere,og alle Strindheimløperene var med.Farten var ikke så stor i starten,men ved passering en runde skrus farten opp,og jeg lå altfor dårlig plassert i feltet til å få med meg det.Burde vært mere på hugget.Gikk alene noen kilometere før jeg plukket de første 4 løperene,og derfra og inn plukket jeg ca.11 løpere trur jeg,den siste ble passert tre meter før mål.Ble til slutt nr.16.


Så vil si meg godt fornøyd med løpet,trur ikke kunne vært så mye lenger opp plasseringsmessig.Kunne kansje vært nærmere tidsmessig viss jeg kunne fått ryggen til noen siste runden,men man lærer etterhvert:)

Det var en oppsummering fra min Tysklandstur,kansje John,Håvard,Frode eller Tore skriver noen ord om sine opplevelser fra Marcialonga eller Kønig??

Legger ved to filmsnutter fra løpet som jeg fant på Youtube.Filmene er tatt på siste runden i bakken 3 km etter start.Bjørnen fra Haltdalen er på hugget :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar